Johan De Witt

Conferentie 2020
 

Stellingen

Brexit en de Noordzee

25 Jun 2020
Naast COVID hebben we ook nog te maken met een BREXIT. Dit dreigt door het virus naar de achtergrond gedreven te worden. Wanneer dit leidt tot een no-deal BREXIT, wat betekent dit dan voor de economische belangen op de Noordzee? Hoe werken Europese landen op defensiegebied samen na de BREXIT? Is Frankrijk het nieuwe Groot-Brittannië om mee samen te werken, of blijven we onze bondgenoot ook na de BREXIT trouw?

Laatst vernieuwd: 25 Jun 2020 om 12:28

Terug

Commentaren

Managing Partner
door Piet Hein Horstmeier op 06 Jul 2020 om 07:59
Handel en zeevaart drijft ons Nederlanders en zijn de bepalende kenmerken voor onze rijke geschiedenis. BREXIT en COVID-19 gaan hier geen verandering in brengen ook hierin zullen wij, vindingrijk als we zijn, koers uitzetten en de nieuwe mogelijkheden ontdekken.
Artikel Jonathan Holslag
door Organisatie op 29 Jul 2020 om 09:23
Om alvast de gedachten te slijpen, een artikel van Jonathan Holslag in de Belgische media, waarin delen van deze stelling worden benoemd: https://www.dezondag.be/jonathanholslag270620/
Frankrijk wil 33 miljoen van Britten om kanaal te bewaken
door Organisatie op 17 Aug 2020 om 09:21
Migratieproblematiek op de Noordzee, met een schijnbare tegenstelling tussen de Fransen en de Britten. Lees daarover bij de NOS: https://nos.nl/artikel/2343408-frankrijk-wil-33-miljoen-euro-van-britten-om-kanaal-te-bewaken.html
Neergang UK?
door Erik van Iterson op 17 Aug 2020 om 09:25
Als importeur van Engelse goederen zie ik twee zaken: ten eerste de enorme administratieve rompslomp en de kosten verhogende importheffingen bij import en ten tweede de grootste krimp van de economie in West-Europa. Engeland wordt daarmee op de lange duur een economische macht in de marge. En dat zal zijn weerslag hebben op de militaire inspanningen.
Samenwerking met GB
door Pieter van Vrijberghe op 18 Aug 2020 om 04:46
Is de samenwerking met de Britse marine nog van het niveau van rond de eeuwwisseling? Een goed voorbeeld was altijd de UKNL Amphibious Group en Landing Force. Ik lees en hoor er weinig meer over, terwijl dat toch een voorbeeld van voor goede jarenlange operationale samenwerking. De RN heeft nu de beschikking over twee prachtige carriers, maar heeft onvoldoende escorts en vliegtuigen. Dat zou een mogelijkheid zijn voor een echte Europese samenwerking. Als Nederland toch nog gaat investeren in F35, waarom dan geen F35B versie?
Managing Director Navtrain International
door Kees Kuenen op 27 Aug 2020 om 08:07
Samenwerken met de Britten is essentieel. Niet alleen brengen zij de NL-schepen naar een laatste stadium van operationele gereedheid, het samen opereren, delen van assets, delen van kennis etc. is van het uiterste belang. De UK blijft daarom ook één van onze belangrijkste NAVO-partners, dat staat los van een Brexit. Wellicht heel goed om ze er zo “bij te houden”. Dat gooi je niet zomaar weg. Ook cultureel gezien loopt het erg goed, beide marines voelen elkaar aan.

Toevoegen commentaar
Onderwerpen
De wereld draait ondertussen gewoon door. >>>
25 June 2020 12:28
Defensie is in grote mate afhankelijk van de industrie >>>
25 June 2020 12:28
Brexit en de Noordzee >>>
25 June 2020 12:28
Wie we zijn

KIMAV

De Alumni Vereniging van Het Koninklijk Instituut voor de Marine (KIMAV) is opgericht in 2006 en heeft als doel een positieve bijdrage te leveren aan de maatschappelijke beeldvorming  omtrent de Nederlandse krijgsmacht  in het algemeen en in het bijzonder  de Koninklijke Marine. KIMAV’s 265 leden   hebben allen de reguliere KIM-opleiding  doorlopen en een aantal jaren  als officier bij de Koninklijk Marine gediend. De meeste leden zijn nu werkzaam in de publieke of private sector in Nederland en daarbuiten.

Pugno pro Patria in Mare

De stichting Pugno pro Patria in Mare (P3inMare) is op 1 juli 2013 opgericht en heeft als doel bij  te dragen aan het maatschappelijk begrip voor, en kennis over de Koninklijke Marine om zo het draagvlak voor de Koninklijke Marine in de Nederlandse samenleving te vergroten.

P3inMare doet dit door het initieëren en organiseren van bijeenkomsten die een kwalitatief hoge bijdrage leveren aan het bevorderen van de dialoog tussen de KM en de Nederlandse samenleving.

Johan De Wittconferentie

De Johan de Wittconferentie is een jaarlijkse conferentie die sinds 2009 wordt georganiseerd door en voor leden van de KIM Alumni Vereniging (KIMAV). Middels deze lezing biedt het KIMAV haar leden een platform voor een open en pragmatische gedachtenwisseling op het snijvlak van maritiem-militaire, staatkundige en bedrijfskundige onderwerpen en altijd gekoppeld aan het hoofdthema Bestuur en Leiderschap. Vanaf 2014 is de Stichting P3inMare medeorganisator van deze conferentie.

Mede mogelijk gemaakt door
Damen
Thales
SAAB
KPN
RH Marine
Bolidt
KPN
Deltametaal



Stichting Ondersteuningsfonds NISS
Admiraal van Kinsbergenfonds
Stichting Helden der Zee-Fonds ‘Dorus Rijkers’
Vaderlandsch Fonds ter Aanmoediging van ’s-Lands Zeedienst
Directie der Oostersche Handel en Reederijen
Vereeniging de Prins Hendrik Stichting